Već četvrt vijeka Milanka Jovanović uspješna je poslovna žena. Ne odstupajući od svoje vizije i postavljenih ciljeva, vođena jakim preduzetničkim duhom, Jovanović je svoju poslovnu priču započela na čuvenoj podgoričkoj Maloj pijaci. Danas, 25 godina kasnije, vodi uspješno preduzeće Habitat, koje se bavi trgovinom na veliko i malo, a odnedavno i turi­zmom. Njena kompanija Habitat 2015. godine dobila je franšizu istoimenog francuskog brenda Habitat International za crnogorsko tržište. Najjači vjetar u leđa daju joj porodica i članovi tima, posebno oni koji su sa njom od početaka njene preduzetničke karijere. 
Jovanović kaže da su joj finansijska nezavisnost i mogućnost da samostalno donosi odluke bili osnovni motivi da se bavi biznisom. Za trgovinu se odlučila jer je poznavala prilike toga vremena i nedostatke i potrebe tržišta.
Prisjeća se da crnogorsko društvo, kada je započi­njala poslovnu karijeru, nije imalo sluha za žene u biznisu – često ih je bez ikakvog valjanog  razloga  „na svakom koraku demotivisalo i kažnjavalo“.
„Podrška porodice je neophodna. Ja sam je zaista imala od svakog člana ponaosob. I beskrajno sam srećna i zahvalna zbog toga. Danas skoro svi članovi moje porodice imaju svoje biznise“, kaže Jovanović, dodajući da je izuzetno zahtjevno pomiriti potrebe biznisa i porodice. 

Ona smatra da poslovne barijere ne jenjavaju. „Ponekad mi se čini da se administracija povećava i da kaska za aktuelnim digitalnim svijetom“.
„U biznisu je manjak žena jer muškarci teško prihvataju da žena odlučuje. Nažalost, muškarci su uglavnom površniji, manje odgovorni u poslu i vrlo često ulaze u prilične rizike, za koje, oni uvijek imaju opravdanje“, kazala je Jovanović. 
Ona nije sigurna da sistem dovoljno prepoznaje žene u biznisu, iako su državi nametnute obaveze u toj oblasti u procesu pristupanja Evropskoj uniji.
„Sve je to i dalje mrtvo slovo na papiru. U životu se i da­lje muškarci smatraju sposobnijim za vođenje ozbiljnih državnih i privatnih poslova. Mislim da su žene u lošijem položaju u odnosu na muškarce zbog majčinskih i kućnih obaveza, zbog veće brige za kuću, djecu i muškarca. Muškarci imaju više slobodnog vremena za različite hobije, pa i za nebitne stvari koje su sebi nametnuli kao veoma važne“, ocijenila je Jovanović.
Ženama koje žele da se bave biznisom poručuje da se naoružaju strpljenjem. „Važno je da stvarno po­sjeduju određeno znanje iz oblasti kojom žele da se bave, ali i da naprave jasnu strategiju razvoja svog posla. Moraju posjedovati organizacione sposobnosti i biti makar malo digitalno pismene. Uzeti stvar u svoje ruke veliki je benefit za one koje se misle da li mogu. Bolje je probati i neuspjeti nego vječito žaliti za uspjehom“, poručila je ona.
Jovanović je, govoreći o tome kada je rekla sebi da je uspjela,  pojasnila da se nikada nije previše time opterećivala. 
„Možda mogu reći da je to bilo 2015. godine kada smo se pridružili velikoj Habitatovoj evropskoj porodici. Znala sam da sam na pravom putu ako mogu ispuniti sva njihova očekivanja. Takođe, uvijek sam veliki značaj pridavala ljudima koji su sa mnom od samog početka i smatram da su oni moj veliki uspjeh. Pored njih, firmi su se prije pet godina pridružili i moji sinovi, koji su imali jasan plan digitalizacije firme“, kaže ona.
Jovanović navodi i da se jedan od njenih najvećih uspjeha desio 2024. godine kada je kompanija Habi­tat dobila ekskluzivno predstavništvo renomiranog španskog brenda Kave Home za crnogorsko tržište.

„Ove godine u oktobru, otvorili smo novi salon namještaja Bros Home Store koji odiše skandinavskim stilom i jednostavnošću. U salonu se mogu naći brendovi Kave Home, Louis de Poortere i Ferm Living“, rekla je ona.
Jovanović pojašnjava i da je u svim situacijama imala i ima podršku porodice. „To mi je motor za dalji rad“, kazala je ona.

 

(Visited 3 times, 1 visits today)