Dostizanje rodne ravnopravnosti cilj je demokratskog, inkluzivnog društva, a ekonomsko osnaživanje žena najvažnije je sredstvo u  tom procesu. Ono zahtijeva saradnju privatnog i javnog sektora, uz podršku međunarodne zajednice. Ulaganjem u ekonomsko osnaživanje žena stvara se društvo jednakih šansi, a ekonomija zemlje jača. Navedeno na jednostavan način opisuje zašto u timu Sekretarijata Savjeta za konkurentnost (SCC) ova tema ima posebno mjesto, dok su definisanje i sprovođenje aktivnosti koje doprinose jačanju ženske poslovne zajednice, zahtjevniji i izazovniji dio posla.   
Kako iskustvo i znanje SCC-a u ovoj oblasti raste, tako se i spektar mehanizama za djelovanje širi. To govori koliko je tema horizontalna i koliko je neophodno djelovati na svim nivoima. U pretho­dnom periodu aktivnosti SCC-a fokusirale su se na učešće u izradi zakonskih i podzakonskih propisa, kao i Vladinih strateških dokumenata. Kroz brojne radionice, obuke, izradu brošura i priručnika, SCC jačao je kapacitete javnog i privatnog sektora, ali i posebno važno, kada je bilo moguće, pripremao je izvještaje na osnovu polno podijeljenih podataka.  
Zahvaljujući dobroj saradnji sa partnerima, iza SCC-a jesu brojne i uspješno realizovane aktivnosti. Izdvajaju se: uspostavljanje zakonskog osnova za rodno odgovorne javne nabavke, priprema preduslova za uvođenje rodno odgovornog budžetiranja, izrada rodne analize Programa za unapređenje konkure­ntnosti, komentari na Zakon o radu i identifikacija razlika u zaradama za isti rad ili rad jednake vrijednosti, kao i komentari na Zakon o privrednim društvima, u cilju uvođenja obaveznog učešća manje zastupljenog pola u organima upravljanja javnih akcionarskih društava.
Kao rezultat višegodišnjeg rada na polju eko­nomskog osnaživanja žena, u SCC-u došli su do zaključka da se posljednjih godina konti­nuirano povećava broj programa podrške i podsti­caja za razvoj ženskog preduzetništva, ali da su pozitivni efekti tih programa na rodnu ravnopra­vnost, ali i na ukupan rast ekonomije, vrlo ograničeni. Brojne analize pokazuju da broj ženskih privrednih društava raste, a ispostaviće se značajnim dijelom samo „na papiru“, tj. u bazama Ce­ntralnog registra Privrednog suda – upravo iz razloga što programi podrške nužno ne ciljaju „prava ženska“ privredna društva. Nerijetko se dešava da se vlasništvo samo formalno prenese na ženu kako bi se ostvarilo pravo na određeni benefit, a to je praksa koja je poznata i u drugim zemljama. 
Iz tog razloga nastale su ISO međunarodne definicije koje govore šta je to žensko preduzetništvo –  one podrazumijevaju provjeru kriterijuma koje privre­dno društvo treba da zadovolji da bi se svrstalo u „žensko“. Dajući podršku privrednim društvima koja zadovoljavaju definisane kriterijume, postajemo sigurni da je ona dodijeljena ispravnoj ciljnoj grupi i u tom smislu u SCC-u utiču da pozitivni efekti na rodnu ravnopravnost budu veći.

Prepoznajući značaj ispravnog identifikovanja „ženskih biznisa“, ali i izazova sa kojima se suočavaju kompanije u vlasništvu žena, u domenu dostupnosti finansiranja SCC razvio je projekat dodjeljivanja ŽIGA „Ženski biznis” za privredna društva koja zadovoljavaju uslove iz međunarodnog dokumenta za žensko preduzetništvo – IWA 34 (MEST IWA 34 uveden je u crnogorski sistem u julu 2021. godine, na inicijativu SCC-a, a uz podršku Ministarstva zaduženog za ekonomiju i Instituta za standardizaciju). Dva su ključna cilja projekta – pravilno ciljanje, tj. prepoznavanje ,,ženskih biznisa“ čije je glavno obilježje da žene imaju imaju vlasničku odnosno upravljačku funkciju ne samo fo­rmalno-pravno nego i suštinski,   što bi značilo da su žene te koje donose odluke u privrednim društvima i da učestvuju u ekonomiji. Drugi cilj jeste olakšan pristup finansijskim i nefinansijskim podsticajima za žene privrednice, čime će javnim i privatnim institucijama biti omogućen sistem prepoznavanja ženskih biznisa.

Osnov za dobijanje ŽIGA jeste ispunjavanje svih kriterijuma definisanih međunarodnim dokume­ntom, a koji su sastavni dio online upitnika, kojim započinje anketiranje privrednih društava koja su kandidati za dobijanje ŽIGA, nakon čega se vrše dodatne pro­vjere. Imajući u vidu složenost procesa, putem javnog poziva SCC je odabrao kompaniju Bi Communication za partnera u realizaciji projekta. Ključne zainteresovane strane jesu institucije sa kojima se potpisuju sporazumi o saradnji.  Do sada su potpisani sa komercijalnim bankama CKB i NLB, Investiciono-razvojnim fondom, mikrokreditnom institucijom Alter Modus, faktoring kompanijom Financial Solutions. Posebno ih raduje da se i javni sektor uključio u realizaciju projekta, pa su tako opštine Bar, Bijelo Polje i Petnjica potpisnice sporazuma, kao i Ministarstvo finansija – Direktorat za politiku javnih nabavki. Institucije potpisnice prepoznaju značaj ŽIGA i na razne načine ga koriste kao autentičan i validan kriterijum za sprovođenje procedura u odobravanju programa podrške namijenjenih ženskim biznisima.

Važan segment projekta jeste uspostavljanje i redovno ažuriranje javnog registra privrednih društava kojima je dodjeljen ŽIG, a koji se vodi u saradnji sa prvim crnogorskim provajderom poslovnih informacija – BI Consultingom, što daje dodatnu sigurnost institucijama koje obezbjeđuju benefite da u svakom trenutku imaju tačne i ažurne podatke. Do sada je dodijeljeno 108 besplatnih ŽIGOVA, uz plan da se do kraja marta 2025. godine dodijeli ukupno 180. Realizacijom ovog projekta SCC ostvaruje svoju misiju u domenu unapređenja rodne ravnopravnosti, kroz ekonomsko osnaživanje žena. Projekat pruža ženama priliku da postanu aktivne učesnice u ekonomiji, omogućavajući im olakšan pristup resursima i podršci potrebnoj za otpočinjanje i vođenje biznisa. Upitnik, Registar i Informativna brošura o projektu dostupni su na sajtu SCC-a.

 

(Visited 4 times, 1 visits today)